bejegyzés megosztása:

Jeb Bishop | Matthias Müller | Matthias Muche R...

Jeb Bishop | Matthias Müller | Matthias Muche – Konzert Für Hannes

NotTwo | MW 961-2 | 2017

Bár elsőre annak tűnik, a Konzert Für Hannes bőven több, mint egy hagyományos tisztelgő-lemez. A Konzert Für Hannes sokkal inkább a szívszorító véletlenek, drámai együttállások és párhuzamok felkavaró dokumentuma. Jeb Bishop amerikai, valamint Matthias Müller és Matthias Muche német harsonások együttműködése már önmagában is páratlan konstelláció, az pedig csak tovább élezi a felvétel jelentőségét, hogy a fúvószenekarnak eredetileg volt egy negyedik harsonása is, aki már nem tudott ott lenni a most megjelent koncertlemez felvételén. A negyedik tag nem volt más, mint az európai improvizációs zene nagyhatású veteránja, a szintén német Johannes Bauer, aki végül, szó szerint, az itt hallható zene rögzítésével egy időben hunyt el.

Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk az album nagyfokú drámaiságához, még el kell, hogy időzzünk a felvétel megszületésének előzményeinél, körülményeinél: Bauert 2014-ben diagnoztizálták daganatos betegséggel, amiről egész egyszerűen nem akart tudomást venni – tovább dolgozott, koncertezett, turnézott, rögzített, és mindenek előtt: tervezett. Jeb Bishop és Matthias Muche korábban már játszott együtt a Spinifex Maximus nagyzenekarban, Matthias Müller és Bishop pedig Berlinben zenélt együtt egy alkalommal. Müller és Muche évek óta játszik duóban MM2 Session név alatt, Bishop és Johannes Bauer pedig JB2 néven koncertezett párban valamikor még a kilencvenes évek legvégén Chicagóban. A korong fülszövege szerint a négy hangszeres útja tehát többször és többféleképpen keresztezte már egymást, így kézenfekvő, és csak idő kérdése volt, hogy valamikor egy egyedülálló pozan kvartettet formáljanak.

Amióta a Konzert Für Hannes a kezembe került, azon gondolkodom, hogy készült-e már ilyen rendhagyó hangszerösszállítású munka az improvizációs zene globális színterén. Kielégítő eredményre még nem jutottam.

2016 tavaszán, a kölni bemutatkozó koncert közeledtével már mindannyian tisztában voltak vele, hogy Bauer egészségi állapota rohamosan hanyatlik, ám egyikük sem adta fel a reményt, hogy ez a példa nélküli harsonanégyes létrejötte végül csakugyan megvalósul. A fellépés előtt röviddel Johannes Bauer gyengeségre hivatkozva lemondta a koncertet, a másik három fúvós viszont színpadra állt. A fellépés – és ezzel együtt a lemezfelvétel – május 6-án volt, ami Bauer halálának dátuma is egyben. Ha utólag is, a koncertet evidens gesztusként végül Hannes-nak dedikálta a trió.

Hannes nélkül. Balról jobbra: Jeb Bishop, Matthias Muche és Matthias Müller. Fotó: Krzysztof Penarski

Aki látta már Johannes Bauert élőben fújni, az talán sosem felejti el sajátosan játékos színpadi mozgását: a pozanos, aki szó szerint táncolt a hangszerével. A megtestesült bohóság és lazaság volt, messze földön híres humorérzékkel, szakadatlan derűvel az arcán. A krakkói NotTwo kiadónál tavaly megjelent Konzert Für Hannes lemez hallgatása közben ez volt az egyik első gondolatom: bár Bauer nem volt jelen ezen a koncerten, egyedülálló személyisége a zenében nagyon is ott volt. Akik ismerik Johannes Bauer több mint négy évtizedet felölelő életművét, tudják, hogy játékstílusa mélyen a tradicionális dzsesszben gyökerezett – akármit játszott, a swing lüktetése, húzása mindig ott volt a zenéjében. Bishob, Müller és Muche ezt meg is idézi, persze a saját eszközeikkel, főhajtás gyanánt citálják, egyben kifordítják, és kellő távolságtartással reflektálnak Bauer játékára. A legenda nincs velük a színpadon, ugyanakkor mégis. Sőt, nagyon is.

Ami pedig az albumon hallható zenét illeti: a három harsonás hallhatóan főleg a kiterjesztett technikákra alapoz, miközben oda szúr be melodikus részleteket, ahol a hallgató a legkevésbé várná. Az absztrakt gargalizálások, bugyborékolások, sziszegések közepette olykor Bauer Manfred Schulze mellett eltöltött periódusát eleveníti fel a három hangszeres, máskor pedig Peter Brötzmann Chicago Tentet-jének – aminek történetesen Bishop és Bauer volt a két harsonása – könyörtelen vadsága villan fel egy-egy pillanatra. A hat cím nélküli darab egyértelmű erőssége, hogy nem átall meglepni: Bishop, Müller és Muche zenéje mintha csak azért fejlődne módszeresen egy bizonyos irányba, hogy aztán néhány hajtűkanyar közbeékelésével csak azért se úgy folytatódjon vagy érjen véget, ahogyan azt várnánk. A zenekarnak ez az előre kiismerhetetlen szeszélyessége minden bizonnyal Bauernek is tetszett volna.

A Konzert Für Hannes önmaga jogán, a háttérkörülmények ismerete nélkül is elsőosztályú, lebilincselően intenzív munka; a háttérben meghúzódó drámát tudva pedig egyenesen szívszorító. Kivételes lemez, 45 percnyi kivételes zenével.

1. [7:39] 2. [6:07] 3. [9:03] 4. [7:59] 5. [7:40] 6. [7:09]

jebbishop.com
matthiasmueller.net
matthiasmuche.com
nottwo.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X