bejegyzés megosztása:

John Zorn – Masada Guitars

John Zorn – Masada Guitars

Tzadik | TZ 7171 | 2003

John Zornnak, a New York-i zenei posztmodern karakteres és kulcsfontosságú figurájának, napjaink egyik legfontosabb komponistájának számos zenei projektje közül – gondoljunk csak a sztenderdeket feldolgozó Sonny Clark Memorial Quartetre, a két lemezt is kiadó News For Lulu formációra, a brutális metal-core-t játszó PainKillerre vagy a stílusilag már-már zavarba ejtően szerteágazó és eklektikus Naked City zenekarra – a Masada névre hallgató formáció bizonyult a legnagyobb hatásúnak, valamint az utóélete is ennek a társaságnak tekinthető a legaktívabbnak. Zorn privát kiadójának köszönhetően egyre-másra jelennek meg a Masada koncerteket dokumentáló albumok, melyekből eddig hat (három szimpla- és három dupla album) látott napvilágot.

John Zorn 1993-ban hívta életre a Masadát egy alacsony költségvetésű mozi, a Thieves Quartet kísérőzenéje kapcsán. A film noir stílusban készült mozihoz való zeneszerzés nagyszerű alkalmat adott Zorn számára, hogy összehozzon egy, az avantgárd dzsesszt és a tradicionális jiddis muzsikát ötvöző formációt. Zenésztársaknak olyan kiválóságokat nyert meg, mint a trombitás Dave Douglas, a nagybőgős Greg Cohen, és a dobos Joey Baron – Zorn természetesen az alt szaxofonos szerepét vállalta. Az első évben írt száz, majd a következőben ötven, négy esztendő alatt összesen több mint kétszáz már-már dúdolható melódiát, melyekből 1994 februárja és 1997 szeptembere között pontosan tíz stúdióalbumot kerekített ki. Mivel a több mint kétszáz tételt tartalmazó – Monk és Gershwin mintájára írt – daloskönyv, a Masada Songbook lényegében áthangszerelhető, bárki által interpretálható szerzeményeket tartalmaz, a tíz lemez megjelenése után következtek az úgy nevezett „new arrangement” albumok, amelyeken kibővített és kellőképpen variált hangszerparkkal, a New York-i művészvilág legkarakteresebb hangszereseiből verbuválódott, klasszikus értelemben vett kamarazenekarok játszottak. Az első két, új hangszereléseket felvonultató dalgyűjtemény a ’96-os dupla Bar Kokhba és a ’98-as szintén dupla The Circle Maker volt. Míg az elsőn a Masada Chamber Ensembles gyűjtőnév alá vont duók, triók, kvartettek, szextettek és egyéb speciális formációk játszottak, addig a második dupla album első lemezén (Zevulun) a Bar Kokhba Sextet, második lemezén (Issachar) pedig a Masada String Trio játszotta a daloskönyv tételeit. Ez a két album talán mindmáig a két leggyönyörűbb alkotás, amit Zorn valaha kiadott a kezei közül.

Idén, 2003-ban Zorn kettős évfordulót ünnepel: ő maga ötven éves, a Masada pedig tíz. Utóbbi kapcsán, azaz a zenekar tízéves évfordulóján sorra jönnek ki azok az albumok, amelyek a daloskönyv tételeit helyezik más dimenzióba. Az év első hónapjában jelent meg a jubileumi sorozat Masada Guitar című első darabja, melyet az év közepéig még kettő feldolgozáslemez követett, a dupla Voices In The Wilderness és a szimpla The Unknown Masada.

A Masada Guitars-ról: Zornnak az elmúlt húsz esztendőben a világ legkreatívabb, leginvenciózusabb gitárosainak egész sorával volt alkalma dolgozni: Eugene Chadbourne-től, Henry Kaisertől kezdve Fred Frithen, Derek Bailey-n át egészen Arto Lindsay-ig vagy éppen Haino Keiji-ig. Ez a felsorolás persze közel sem teljes, amit mi sem bizonyít fényesebben, mint hogy Zorn mégis a három számára legkedvesebb gitárost választotta a Masada Guitars-on való közreműködésre: név szerint Bill Frisellt, Tim Sparksot és Marc Ribot-t. Az albumon 21 Masada dal hallható, nagyjából egységesen felosztva a három gitáros között. A zenészek nem trióban játszanak, egy felvételen csak egy gitáros hallható. A szólógitárokra átírt kompozíciók jóval intimebb, harsánynak a legkevésbé sem nevezhető hangzással bírnak, ami javarészt az akusztikus gitároknak (Ribot és Sparks) köszönhető. A kísérletibb megközelítést most Frisell virtuozitása képviseli, aki interpretációi során a legkülönbözőbb technikai trükköket hívta segítségül, kezdve a gitárszintetizátoraitól egészen a szólólemezeiről ismert, bizarrabbnál is bizarrabb visszhangokat előállító effektjeiig.

A Masada Guitars egyáltalán nem igényli az eredeti Masada sorlemezek előzetes ismeretét, önmagában is egy kellemes, könnyedén hallgatható album, ami a legtöbb Zorn lemeztől eltérően valóban kellemes perceket szerezhet – akár a család minden tagjának.

1. Abidan (by Frisell) [3:31] 2. Kodashim (by Sparks) [3:37] 3. Kedem (by Ribot) [3:29] 4. Bikkurim (by Frisell) [3:00] 5. Ravayah (by Sparks) [4:01] 6. Hadasha (by Ribot) [2:45] 7. Katzatz (by Frisell) [3:37] 8. Kanah (by Sparks) [3:27] 9. Hodaah (by Ribot) [3:24] 10. Kisofim (by Frisell) [4:53] 11. Sippur (by Sparks) [2:48] 12. Sansanah (by Ribot) [5:54] 13. Galgalim (by Ribot) [1:45] 14. Elilah (by Frisell) [3:05] 15. Kedushah (by Sparks) [4:32] 16. Shevet (by Ribot) [3:11] 17. Kochot (by Frisell) [3:56] 18. Tzalim (by Ribot) [2:21] 19. Kivah (by Ribot) [2:33] 20. Avelut (by Frisell) [4:05] 21. Moshav (by Ribot) [3:54]

billfrisell.com
timsparks.com
marcribot.com
tzadik.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X