bejegyzés megosztása:

Lucas Niggli Big Zoom | 2004. január 31., Budapest...

Lucas Niggli Big Zoom | 2004. január 31., Budapest

Lucas Niggli a svájci improvizatív- és újzenei színtér egyik legjelesebb dobosa, akivel kapcsolatosan sűrűn emlegetett kuriózum, hogy egyszerre nyolc-kilenc zenei projektet vezet. Tavaly Niggli már „majdnem” járt nálunk Steamboat Switzerland nevű zenekarával, ám végül az együttes basszusgitárosának egy másik formációja adott egy zseniális koncertet, ez volt a tavaszi X-Peripheria fesztiválon fellépő Caspar Brötzmann, Marino Pliakas és Michael Wertmüller triója. A Steamboat Switzerland ’99 őszén már adott egy állítólag fergeteges koncertet hazánkban, amelyből később aztán koncertlemez is készült – Steamboat Switzerland: Budapest (Grob, 2001) –, és amit nagy lelkesedéssel és elragadtatással referált a szaksajtó. Mivel arról az estről lemaradtam és Niggli szerteágazó munkásságának egy töredékét eddig csak hanglemezekről ismerem, a szokásosnál jóval nagyobb izgalommal vártam a Pro Helvetia Svájci Kulturalapítvány által támogatott fellépést az A38-as állóhajón.

Az előzetesen meghirdetett kezdési időpont után percre pontosan fél órával színpadon az öt zenész, felsorakozva egy képzeletbeli, a színpad szélével párhuzamos egyenes vonal mentén, ezzel is jelképesen tiltakozva a szólistákat a frontvonalba állító és a háttérbe száműzött ritmusszekciót mutató, jól megszokott színpadkép ellen. Balról jobbra: a klarinétos és basszusklarinétos Claudio Puntin, a zenekar legfiatalabb tagja, ám aki az Ensemble Modernnel már éppúgy zenélt együtt, mint a gitáros Fred Frith-szel. Közvetlenül mellette a zenekar másik fúvósa, a harsonán és melodikán játszó Nils Wogram, aki szintén fiatal kora ellenére már ismert és elismert tagja a mai európai dzsessz- és újzenei mozgalomnak. Szorosan mellette a gitáros, a német Philipp Schaufelberger, aki szintén terjedelmes zenei portfolóval rendelkezik. A sorban jobbra haladva következik a Big Zoom legidősebb tagja, a nagybőgős Peter Herbert, akinek mi sem bizonyítja jobban sokoldalúságát, mint hogy évenkénti kb. száz fellépés, film- és színházi zenék írása mellett saját internetes lemezkiadót is igazgat Aziza Music néven. A színpad jobb szélén pedig a dobos-zenekarvezető Lucas Niggli, aki bevezetőként bemutatja a kedvenc kollektíváját, és ígéretet tesz egy izgalmas, előreláthatólag 70 perces programra.

A zenekar bevett szokása, hogy koncertjeit egy szabad improvizációval nyitja, így kezdésként most is egy fokozatosan erősödő rögtönzött zajmasszát hallhattunk, ami megfontolt fokozatossággal csúszott át az első tételbe. Kezdetben a hangszerek nem rendeltetés szerű használatán volt a fő hangsúly, majd pedig finom átmenettel kialakultak az egymás mellet futó, jól elkülöníthető szólamok, megírt zenei motívumok. Ekkorra kaotikusságról már szó sem volt, inkább egyfajta kellemes, még éppen átlátható komplexitásról. A Big Zoom által interpretált zene gondosan előre megírt, ami viszonylag kevés teret enged a hangszeresek improvizációinak. Az egészen rendkívüli hangszeres tudással bíró tagok szinte mindvégig kottából játszanak, feszülten figyelik a zenei instrukciókat, egymásra talán csak egy-egy kiállásból való visszatérés előtt pillantanak. A koncerten elővezetett kompozíciók kivétel nélkül a Rough Ride című Zoom és a Big Ball című Big Zoom lemezek tételeiből kerülnek ki.

Az ígért 70 perc hihetetlen gyorsasággal elszállt, ám a kicsi, de lelkes közönség ráadásként kikényszerített a zenészekből két további tételt, melyek közül a második egy meglehetősen rockos hangvételű, vaskos gitár-riffekből építkező szerzemény volt. Örömmel láttam, hogy ekkor egy-két asztal alatt beindult a léggitár. Kiváló este egy kiváló kvintettel.


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X