bejegyzés megosztása:

Lucas Niggli Big Zoom – Big Ball

Lucas Niggli Big Zoom – Big Ball

Intakt | CD 083 | 2003

Az idén mindösszesen 36 esztendős Lucas Niggli a svájci avantgárd és újzenei élet egyik prominens figurája. Igazi projekt-ember. Kis túlzással állítható, hogy ma a kantonok országában zenei projekt nem indulhat be nélküle… Többek között dobosként készített lemezt Pierre Favre legkülönbözőbb ütős-orientált zenkaraival (Singing Drums, European Chamber Ensemble, The Drummers); részt vett Michel Wintsch Road Movie formációjában; felvett egy zongora-ütősök duó albumot Sylvie Courvoisier társaságában; tagja a Steamboat Switzerland avant-core triónak; a Zoom projektnek pedig három különböző inkarnációja él egymás mellett: a Zoom trió, a szóban forgó Big Zoom kvintett és a 12 tagú Zoom Enseble nagyzenekar az Ensemble für Neue Musik Zürich tagjainak közreműködésével.

Niggli rendkívül sokszínű munkásságát áttanulmányozva, talán nem meglepő, hogy a Big Ball lemez is egy roppant bonyolult, nehezen hallgatható és befogadható alkotás. Az album egészének változatossága, egy-egy szerzemény radikális különbözősége nem sok fogodzóval szolgál, egyértelmű műfajbehatárolást nemigen engedélyez a hallgatónak. A tételek egy része öt hangszerest (Claudio Puntin – klarinét; Nils Wogram – harsona; Philipp Schaufelberger – gitár; Peter Herbert – nagybőgő, és Lucas Niggli – dobok) felvonultató, nyugodt és jól átgondolt kamara dzsessz-érzetet áraszt; míg a lemez másik fele hihetetlenül vad és aggresszív rögtönzött kitöréseket tartalmaz. A zenekar elképesztő magabiztossággal szintetizálja a kamarazene, a dzsessz, a blues vagy éppen a rockzene műfaji idiómáit. A nyitó Phoenix zajkáoszból induló és megfontolt lassúsággal “hagyományos” dallamokba futó nyitánya, a címadó Big Ball – melyben az összes zenész ritmushangszerként alkalmazza instrumentumát – egymáson elcsúsztatott ritmusai, a The Juggler vitéz rockbandákat megszégyenítő dobszólója, vagy a záró Space Waltz impresszív improvizációi mind-mind a már említett bekategorizálhatatlanságért dolgozik. Niggli szerepe az albumon leginkább egy rendezőéhez hasonlítható: amellett, hogy ő írta és hangszerelte a szerzeményeket, a színpadon ő dirigálja a zenészeket; fáradhatatlanul játszadozik a tempóval, hol sűrű, hol pedig szellős játékából pedig mindig érezhető, hogy kinek mennyi idő és hely marad a önálló vagy kollektív rögtönzésre.

A Zoom és a Big Zoom lemezeket élő fellépések alkalmával rögzítették – Saalfelden Jazzfestival, Willisau Jazzfestival, Moods Jazzclub stb. -, de ez nem is csoda, hiszen mint az a Big Zoom kvintett feledhetetlen budapesti koncertjén is kiderült, a zenekar a színpadon van igazán elemében…

1. Phoenix [9:42] 2. Nirvana [14:40] 3. Big Ball [6:45] Drei kleine Tänze: 4. Early Bird [8:37] 5. The Juggler [3:41] 6. Usato (Ma Non Troppo) [7:45] 7. Eine kleine Bop Musik [4:34] 8. Space Waltz [12:23]

lucasniggli.ch
intaktrec.ch


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X