bejegyzés megosztása:

Michel Wintsch & Road Movie feat. Gerry Hemin...

Michel Wintsch & Road Movie feat. Gerry Hemingway

Between The Lines | btl 002 | 1999

Michel Wintsch Road Movie-ja egyszerre jelöl egy speciális, tíz instrumentalistát szerepeltető “audio mozit” és a svájci zenekarvezető, komponista, zongorista nyolcadik szerzői nagylemezét. A Road Movie egyszeri projekt, a kísérlet mindösszesen kilenc előadást ért meg ’98 novemberében Európa legkülönbözőbb pontjain; a lemezen hallható műsort november 26-án rögzítették Frankfurtban, az ütőhangszeres Gerry Hemingway alkalmi vendégjátékával. A koncert a “Between The Lines – Zwischen Jazz und Europäischer Moderne” elnevezésű program része volt, a kiadvány pedig Franz Koglmann hasonló nevű kiadójának debütáló lemeze (a kiadó a mai napig 33 kiadványt publikált)…

Wintsch igazán sokoldalú zsenijéhez kétség nem igazán férhet: egészen fiatal korától kezdve számos mozihoz készített zenei aláfestést – talán innen ered a filmzenék feltétlen imádata -, legtöbbjét a szintén svájci rendező, Alain Tanner műveihez; de komponált zenét rádiójátékokhoz, installációkhoz, színházak és televíziók számára is. Megzenésítette Marguerite Yourcenar írásait, és írt egy bizarr operát Ma Barker címmel. Első élő fellépéseit a Monkey’s Touch nevezetű rock zenekar billentyűseként adta, majd idővel főleg szabadon rögtönzött zenével és zenészekkel kísérletezett (akkori társai: Martin Schütz, Michel Doneda, Ray Anderson stb.). Alapító tagja az amerikai zeneszerző és ütős Gerry Hemingway, valamint a svájci bőgős Bänz Oester alkotta triónak; ezen kívül számos zenei projekt koordinátora: Franziska Baumann, Fred Frith, Bernard Trontin – csak néhány név a jelenlegi zenésztársak közül…

A Road Movie bevallottan egy láthatalan filmhez készített – klasszikus kamarazenét, konvencionális dzsesszt és radikális improvizációkat ötvöző – álfilmzene, ami elképzelés alapjában véve még semmit sem kellene, hogy jelentsen, hiszen rengetegen készítettek már lemezt ilyen és ehhez hasonló koncepciók farvizén; ám Wintsch még ennél is tovább megy, hiszen ezúttal nem egy egyszerű el nem készített mozi zenei aláfestését komponálta meg, hanem magát a filmet, kész forgatókönyvvel, tíz különböző karakterrel, azaz tíz különböző hangszeressel és hangszerrel. Tisztán követhetően megvannak a főbb szerepek, a főszereplők, a mellékszereplők, akik az 52 perces “audio mozi” során jönnek-mennek, eltűnnek egy időre, majd újra visszatérnek. A szereplők harsány monológja, szélsőséges dialógusa és a csoportos disszonáns “viták és üvöltözések” adottak, a cselekmény viszont már a hallgatók képzeletére van bízva. A tíz markánsan elkülönülő karaktert – a három vonóst, a három rézfúvóst, a billentyűst, a gitárost és a két ütőst – virtuóz és ötletgazdag hangszeres játék, a háttérben meghúzódó hangmestert (Jean Kéraudren) pedig ötletes digitális szerkesztési és keverési technikák jellemzik.

A Road Movie pontosan olyan, mint egy jó film: egységes, gördülékeny és egy pillanatra sem hagy minket váratlan meglepetések nélkül…

1. Postludique [3:58] 2. Night Train [2:00] 3. Re-Pyrrect [3:20] 4. Play Time [2:52] 5. Italik part 1 [10:09] 6. Italik part 2 [3:33] 7. Hiver part 1 [1:36] 8. Hiver part 2 [5:03] 9. Natalia [7:42] 10. Chords [1:19] 11. Trash Road [3:20] 12. Le chien du héro [6:45]

michelwintsch.com
betweenthelines.de


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X