bejegyzés megosztása:

Seijiro Murayama – Downdate

Seijiro Murayama – Downdate

Hitorri | hitorri-986 | 2017

Definíció szerint az update jelentése korszerűsítés, modernizálás, naprakész állapotba hozatal; az internetes hírportálokon, blogokon aktualizálás, frissítés – illetve mindezek igei megfelelői. Seijiro Murayama japán ütőhangszeres már-már bevettnek mondható szokása szerint ismét szembemegy az elvárásokkal, és korszerűsítés helyett inkább visszafejleszt, egy határozott fentről lefelé, vagy inkább visszalépéssel, egy kreatív múltbaásással, downdatinggel új minőséget hoz létre. Negyedik szólólemeze egy válogatás, ami csak részben tekint a múltba, és egyáltalán nem olyan magától értetődő, mint egy konvencionális antológia.

Murayama elmondása szerint a Downdate jétrejöttét pusztán a kényszer szülte, és a megjelentetés ötlete is egészen prózai okokra vezethető vissza: a dobos legkedveltebb és logisztikailag legegyszerűbb nyilvános megjelenése a szólókoncert. Talán egy ütőhangszeres sem utazik és játszik annyit szólóban ma, mint Seijiro Murayama. A japán és európai fellépések után a közönség főként a dobos szólólemezei után érdeklődtek, ám a 2009-es SoloS (Zerojardins), a 2010-es 4 Pieces With A Snare Drum (Petit Label), valamint a 2013-as dupla Broken Iteration (Herbal International) limitált példányszámú korongjai jóformán már mind gazdára találtak. Murayama kezdetben egy hagyományos – két- vagy háromkorongos! – válogatás kiadására gondolt, majd jött a kollázslemez ötlete, ami egy korábbi szólólemezekről származó részleteket, rövidke töredékeket helyezne új kontextusba. A most felhasznált alapanyagok 2009 és 2017 között kerültek rögzítésre, nagy részük már helyet kapott a fent felsorolt három korábbi szólómunka valamelyikén, vannak viszont olyan szólófelvétel-részletek, amik eddig fiókban hevertek.

A korábban rögzített anyagok javarészt Seijiro Murayama minimálisra karcsúsított dobfelszerelésének – gyakran egyetlen pergődob és egyetlen vonóval megszólaltatott cintányér – hangjaiból épülnek, alkalmanként viszont a monoton, repetitív emberi hang is megjelenik, ami mára egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be az ütőhangszeres eszköztárában. Az egymás mellé és laza átfedésekkel egymásra helyezett újrahasznosított hangszeletek új környzetet kaptak: visszafogott elektronika, ráérősen fejlődő szinuszhullámok, diszkrét környezeti felvételek, madárcsicsergés, vízcsobogás veszi körül a már létező felvételek kollázsát. Murayama friss korongja egy türelmes stúdiómunka eredménye, ami mértéktartóan, jó ízléssel nyúl egyszerre régihez és újhoz.

Seijiro Murayama a kanadai Send + Receive fesztiválon. Fotó: Steve Louie

A Downdate három részre tagolódik, és bár a teljes lemez egységesnek tűnik, Murayama elmondta, hogy míg az első és a harmadik Downdating (June és July – az új verziók ekkor nyerték el végleges formájukat) új hangkulisszája piszkos, karcos, egész egyszerűen zavaró elemekből állt össze, addig a középső Downdating Updated idillien harmonikus, már-már szirupos környezetet kapott. A dobos jellegzetesen fanyar humorával csak annyit mondott, amikor a munkamódszeréről kérdeztem, hogy ezt a részt a hölgyeknek komponálta, majd egy színhez hasonlította a bő hétperces tételt: rózsaszín. Kétségtelen, hogy itt jelenik meg a madárhang és a vízcsörgedezés a legdominánsabban, ám nem gondolnám, hogy a keretes tagolás megakasztaná a korong hangulati egységét. Tételenként a rétegezettség komplexitása sem szembetűnő, a hangok természetesen csusszannak egymásba, kiegyensúlyozott és homogén egységet alkotva.

Véletlen vagy sem, Tomonori Nambu borítófotója tökéletesen reflektál a lemezen hallhatókra: a képen egy szimpla falfelület részlete látható – Murayama különös módon kedveli az ilyen egyszerű és természetes dolgokat –, ami egyszerre egyöntetű és kimeríthetetlenül részletgazdag. A textúra egységes, jól megnézve viszont izgalmasan összetett: hajszányi repedések, apró karcolások, különböző rétegek határvonalai láthatók. Emellett nem feltűnően, de a kép felső és alsó bő egyharmada közé más mintázat ékelődik, ami ismét csak találóan tükrözi az album felépítését.

Seijiro Murayama megszámlálhatatlanul sok improvizációrészletből komponált háromrészes darabja már-már a musique concrète felé húz, a végeredmény pedig olyan, amit lemezen korábban még biztosan nem hallottunk az ütőhangszerestől. Akár visszatekintő antológia, akár kísérletező újdonság a Downdate, egy ideig most már biztosan lesz mit árulnia a zenésznek a szólófellépései után. Végtelenül összetett, mégis nagyon zen – könnyen lehet, hogy Murayama eddigi legizgalmasabb szólómunkájával van dolgunk.

1. Downdating – June [23:25] 2. Downdating Updated [7:15] 3. Downdating – July [20:36]

seijiromurayama.com
ftarri.com


Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X