Sex Mob – Does Bond

Ropeadope | RCD 16006 | 2001

A Steven Bernstein vezette Sex Mob nem kevesebbre vállalkozott harmadik nagylemezén, mint hogy maga alá gyűrjön néhány klasszikus James Bond-témát, illetve főcímzenét, hogy aztán egy teljesen új, dramaturgiailag négy különálló részre tagolódó, már-már epikusnak ható művet, egy képzeletbeli Bond filmzenét kreáljon.

A New York-i kortárs dzsessz egyik legizgalmasabb társulata az 1998-as Din Of Inequity és a rá két évre megjelent Solid Sender albumok után most a korai Bond-filmek (From Russia With Love, Goldfinger, You Only Live Twice, The Spy Who Loved Me stb.) legemlékezetesebb, többnyire a filmekkel azonos című dalait, illetve két Bernstein által, ám az eredeti Bond-mozik zeneszerzője, John Barry modorában írt szerzeményeket játssza.

A Steven Bernstein (trombita, harsona, mellofon), Briggan Krauss (alt- és bariton szaxofon), Tony Scherr (nagybőgő) és Kenny Wollesen (dobok és ütősök) által alkotott kvartettben John Medeski (billentyűs hangszerek) vendégként közreműködik az anyagon – ő sokaknak a szintén zseniális, legkönnyebben talán a modern dzsessz és a hip-hop hibrideként definiálható zenében utazó Medeski Martin & Wood trióból lehet ismerős.

A Does Bond pontosan az a lemez, amitől egyszerre áll ketté a fül, görbül elégedett mosolyra a száj és szorul el a szív. Lévén, hogy avantgarde zenekarról van szó, hétpróbás füleket is megsanyargató zenei megoldásokat hallhatunk, persze úgy, hogy mindvégig marad valami bizonytalannak tetsző támpont, egy nehezen, de mégis kivehető és beazonosítható Bond-melódia, ami folyamatosan figyelmeztet és emlékeztet minket, hogy valójában mit is hallunk. Akármilyen messzire kalandoznak a hangszeresek, akármennyire belemerülnek egy-egy őrületes improvizációba, mindig fel-felvillan valami ismerős dallam. A lemez ereje részint ebben a kettősségben rejlik, meg persze a zenészek kvalitásában, és nem utolsósorban a zseniális módon eltalált koncepcióban.

Jelen esetben is egy érdekes, unalmassá semmi esetben sem váló anyaggal jelentkeztek a New York-i downtown szcéna kiválóságai, mégpedig egy olyan anyaggal, amely mellett egész egyszerűen nem lehet szó nélkül elmenni. A Does Bond jóval több, mint egy szimpla dzsesszlemez.

Opening credits: 1. Dr. Yes [3:07] Act I: 2. Teasing The Korean [4:27] 3. This Never Happened To The Other Feller [7:28] 4. 007 [2:35] 5. Battle At Piz Gloria [4:25] Intermission: 6. You Only Live Twice [5:37] Act II: 7. Bond With Bongos [4:30] 8. Oddjob’s Pressing Engagement [6:47] 9. Bond Back In Action Again [2:56] 10. Over And Out [5:47] 11. Dawn Raid On Fort Knox [8:01] Closing credits: 12. Nobody Does It Better [6:44] 13. Dr. Yes (Reprise) [0:58]

stevenbernstein.net/sexmobmain
ropeadope.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X