bejegyzés megosztása:

SS Puft Quartet With Dave Rempis – Live At E...

SS Puft Quartet With Dave Rempis – Live At Earthshaking Music

Solponticello | SP-001-2 | 2001

Tagadhatatlan, kellemes meglepetésekkel szolgált a 2001 óta működő Solponticello kiadó promóciós csomagja, hiszen az amerikai label eddig tizenhét tételt számláló katalógusában a radikális improvizációs zenéktől a kreatív kísérleti elektronikáig számtalan izgalmas, és egészen különböző műfaj lelhető fel. Az első kiadvány rögtön egy kétlemezes koncertfelvétel, amely az athensi SS Puft nevű free jazz kvartett és Dave Rempis chicagói szaxofonos – bármiféle túlzás nélkül szenzációsnak aposztrofálható – együttzenélését dokumentálja.

A hátsó borítón számcímek és produkciós adatok helyett mindössze egy valószínűleg pr-fogásnak szánt mondat olvasható: „új zene öt egészen egyéni hangszerestől, akik a free jazz és a klasszikus zene felé tartanak, de a rockzenén nevelkedtek”. Hogy ez lenne az egyetlen kapocs, ami összeköti az athensi négyest, illetve a chicagói vendégzenészt, azt erősen kétlem, de a felvételeket hallgatva egyértelműen érződik: a hangszeresek zenéről – és elsősorban természetesen a dzsesszről – való gondolkodása tökéletesen rímel egymásra; zeneileg kitűnően értik (és érzik) egymást. Ami az SS Puft (megoldás: Seems Sometimes People Undergo Full Transformation) Quartet zenészeit illeti: Jeff Crouch trombitán, Colin Bragg gitáron, Erik Hinds egy h’arpeggione nevezetű és igen bizarr kinézetű gitár-cselló-nagybőgő hibriden zenél, Blake Helton pedig dobokon játszik. Dave Rempis nem szorul különösebb bemutatásra, tagja többek között a Ken Vandermark ötösének, a Territory Bandnek, a Crisis Ensemble-nek, a Triage-nak és számtalan egyéb hosszabb-rövidebb életű chicagói free jazz formációnak.

A lemez címében emlegetett Earthshaking Music Atlanta városának egyik neves dzsesszklubja, ami konstans otthona az athensi négyesnek. A felvételeket 2001 márciusának végén rögzítették, hallhatóan egy igen lelkes közönség előtt. Az első korongon öt felvétel hallható, melyek közül három (Gestrues, Ether és Express) kötetlen kollektív improvizáció, kettő pedig komponált darab: a közel tizenöt perces Navajo Colin Bragg műve, az Up And Down című szerzeményt Erik Hinds jegyzi. Elképesztő, hogy mennyi minden történik ezekben a darabokban. Hogy csak a két végletet említsem: míg az egyik pillanatban egy jól szvingelő ritmus és egy már-már dúdolható melódia szól, addig a másikban már rögtön egy provokatívan disszonáns szóló vagy kiállás. A legizgalmasabb perceket számomra a helyben komponált darabok jelentik, melyeken kiválóan érződik, hogy az adott pillanat szüleményei. De hogy egyik ámulatból essünk a másikba: a kettes számú korong egy Dave Rempis szóló improvizációval indít (Dave), amit két duó rögtönzés követ (Jeff And Dave, Colin And Dave). A trombita-szaxofon, illetve a gitár-szaxofon duettek abszolút csúcspontjai a második korongnak, amiket egy tizenkét perces kollektív improvizálás (Sludge), majd zárásként egy Jeff Crouch-szerzemény (Blues For Arnold) követ. A körülbelül 95 perces koncert alkalmával a zenészek hallhatóan nem akarják megváltani a világot, kényszeredett és küzdelmes újításról, értékteremtésről szó sincs, mindössze egy avíttá fakulni sosem bíró zenei világot próbálnak a maguk eszközeivel kiegészíteni.

A szédítő élményként ható lemez a lehető legméltóbb módon tiszteleg a chicagiói free jazz hagyományok előtt, és tökéletes példája annak, hogy hogyan kellene zökkenőmentesen együtt élnie az előre komponált és a rögtönzött zenének. Egyébiránt a Live At Earthshaking Music egy kiváló kollaboráció kiváló lenyomata, nem mellékesen pedig egy kiváló hanglemezkiadó kiváló bemutatkozása.

1. Gestures [6:50] 2. Navajo [14:21] 3. Ether [8:49] 4. Up And Down [7:57] 5. Express [10:53] 6. Dave [6:00] 7. Jeff And Dave [9:31] 8. Colin And Dave [8:49] 9. Sludge [11:45] 10. Blues For Arnold [9:29]

daverempis.com
killick.me
solponticello.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X