Stefan Thut – Among

Inexhaustible Editions | ie-031 | 2020

Az Among album négy hangszeres különleges zenei uniója és összpontosító szimbiózisa. Egy ilyen jellegű anyagnál el kell különíteni kissé a célokat és a hangszeres döntéseket, valamint a végül összeálló összhangzást. Az egyik nem értelmezhető a másik nélkül, mégis távolság van közöttük. E három absztrakt fogalom közti szűk ösvény végigjárásával érthetjük meg, és hallhatjuk teljes komplexitásában ezt az amúgy szűkszavú és nagyon szikár nagylemezt.

Az albumborító és az érzés, amit sugároz, a funkcionalitás, a vizuális minimum, előrevetítik mit is vár el a hallgatótól az anyag. A zenehallgatás ebben az esetben nem puszta passzív részvétel, sokkal inkább egy gondolati koreográfia végigjárása audio-hatások vezénylete alatt. A borító belső oldalán olvasható szinopszis textualitásában és vizualitásában is ezt a precíz fegyelmet sugallja: az egymás értő figyelése képes csökkenteni a zenészek közti teret. Egy komplex gondolat csak nagyfokú koncentrációval szólaltatható meg ilyen limitált gesztusú rendszerben, négy ember által teljes szinkronban.

A munkát, aminek a finomhangolása az egész lemezen végigfut, a konceptuális művészethez tudnám igazán hasonlítani: félúton helyezkedik el Maria Abramović érzelmeken és taktilitáson alapuló munkája és Ai Weiwei letisztult adat- és ideológia-vizualizációja között. A pontos kalibráltság és adatrendek ismerete egyensúlyban van a zenei intuíciók megengedésével. Az alapok a szinusz hullámok, amik útjukra indulnak a tételek kezdetén, és később több hullámban csatlakoznak rá erre az áramlásra a hangszerek. A mozgástér körülhatároltsága impozáns, a 230 Hz és 440 Hz között változó alap további szabályok szerint koreografálja a zenészek mozdulatait. Talán a kötött improvizáció jellemezné ezt az albumot, de ez is csak egy közelítés. Az improvizáció inkább gesztusában jelenik meg a zenei döntésekben; nem önmagukban való elmerülés vagy a zenei változásokra való reflexió a cél.

A lemezfelvétel helyszíne a solothurni Säulenhalle Landhaus egyik termében; kilátással a svájci kisvárost átszelő Aare folyóra. Fotó: Léo Dupleix

Hallgatva a tételeket, nem egymásra reflektálás vagy zenei kommunikáció a cél, hanem hogy egyes hangszerek olyan folyamatokat járjanak be, ami a második, harmadik, negyedik hangszerest is jó tonális helyzetbe hozza, és a darab fluiditását elősegítse, mint egy tehertámasz rendszer. Ez a szövevényesnek ható folyamat tovább árnyalódik, hogy nem a produkált hang minősége, íve vagy karaktere számít, sokkal inkább a pozicionálása. Az adott zenei tér kitöltése a megfelelő számú hanggal, időzítéssel és a lehető legmagasabb fokú audio egalizálással. Maga a hang meta-szerkezete a rezonancia, és annak tonális következményei a meghatározóak. Ezt a fontossági sorrendet támasztja alá az is, hogy minden instrumentum fatestű húros hangszer.

A rezonancia, ami az alapot adja, így hat a hangszerekre is, nem csak a hangszert használóra, aki céljainak megfelelően kezeli az eszközt. Így egy folyamatos fizikai kontroll is megvalósul már anyagszerkezeti szinten is. A zárt rendszerben való gondolkodás előrevetíti az előadás minőségi tőkesúlyát és a precizitás lehetőségét. Ezek a részletek és adalék információk együttesen adják meg azt a komplex élményt, amit a hét tétel képes kiváltani a hallgatóból. Erre az élményre lett kalibrálva az egész folyamat, így joggal jelenthetjük ki, hogy egy kötött improvizációs jegyeket hordozó konceptuális munkáról beszélünk, aminek hang alapú a bemutatása, mégis önálló munkaként is megállná a helyét.

Túlzónak tűnhet ez a fajta többrétegű értelmezés, de a modern, nagyon is többdimenziós vagy intermediális zeneszerzés csak így érthető, élhető át abban a kontextusban, ahogyan az megfogant a szerzőben. Ez persze a befogadótól időt és törődést kíván, mégis megéri, mert a zene élvezete mellett egy személyes élménnyel és megértéssel lehetünk gazdagabbak.

1. Among I [6:40] 2. Among II [7:18] 3. Among III [8:36] 4. Among IV [7:21] 5. Among V [8:08] 6. Among VI [6:26] 7. Among VII [7:15]

stefan-thut.blogspot.com
sites.google.com/site/feliciebazelair
leodupleix.fr
fredrikrasten.com
inexhaustible-editions.com


Koncertszervező 2008 óta, képzőművész és vizuális kommunikáció tanár 2009 óta, etika-filozófia tanár 2015 óta, és galéria asszisztens 2018-ig a veszprémi Művészetek Házában. 2018-tól grafikus tanár a zirci III. Béla Művészeti Gimnáziumban. Alkotómunkák, performanszok, publikációk, tanulmányok és koncertek, egyéni és csoportos kiállítások 2010 óta. Monoton/monokrom néven 2015-től drone zenei és monokróm festészeti programot folytat, és az Improv.hu szerzője.

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X