bejegyzés megosztása:

The Cracow Klezmer Band – Bereshit

The Cracow Klezmer Band – Bereshit

Tzadik | TZ 7183 | 2003

1997. április 15. – a zenei új jiddis reneszánsz talán egyik legkiemelkedőbb dátuma: Jarosław Bester, a fiatal komponista és tangóharmonikás kezdeményezésére megalakul a Cracow Klezmer Band. Az újabb és újabb zenei formák és önkifejezési módok fáradhatatlan kutatása, valamint az együttes tagjainak hangszeres tudása és előadói tökéletessége mind-mind jótékony szerepet játszott abban, hogy a fiatal klezmerzenekar rövid időn belül Lengyelország egyik legkreatívabb és leginnovatívabb zenei csoportjává váljon. Bár az együttes életének első két és fél éve a folyamatos koncertezések jegyében telt, a nagy áttörés sem váratott magára oly sokáig: pontosan egy magával ragadó fellépés hatására kínált John Zorn Tzadik nevű kiadója exkluzív lemezszerződést a zenekarnak. Ezzel a Cracow Klezmer Band lett az egyetlen lengyel formáció, amely a New York-i label Radical Jewish Culture sorozatában publikálhat.

A minden bizonnyal igen előnyös szerződés után a zenekar (Jarosław Tyrała – hegedű; Jarosław Bester – tangóharmonika; Oleg Dyyak – tangóharmonika, klarinét, ütősök; Wojciech Front – nagybőgő) hamarosan a műfaj „sztárjai” mellett játszott: David Krakauer és a Klezmer Madness!, Anthony Coleman és a Sephardic Tinge, Frank London és a Klezmatics csak néhány név a sok közül. A társaság De Profundis című debütáló albuma, és az azt követő európai és távol-keleti koncertek után újabb nagylemez következett: a 2001-es The Warriors már egy jóval sokszínűbb, heterogénebb együttest mutat, a klezmer és az avantgárd zene sajátosságai mellett megjelennek a latin ritmusok és az Astor Piazzolla-féle virtuóz tangó-tobzódás. A második album után ismét turnék, sőt mi több, a Cracow Klezmer Band New York-ba is eljut, és tiszteletét teszi a downtown szcéna emblematikus koncerthelyein, vagyis a Knitting Factory, a Tonic és a Makor szentháromságában.

A Bereshit – az együttes harmadik stúdió remeklése – ismét tartalmazza a tradíciótisztelet-modernitás kettősségét, ami miatt a zenekart oly sokan tisztelik és szeretik – ám ezúttal társulat egy még mélyebb, még sötétebb hangulatú lemez készített a világ teremtéséről. Részben hangstúdióban, részben pedig a Krakkói Zsinagógában rögzített album nyolc tétele, valamint Grażyna Auguścik csodálatos énekhangja a Gil Gul (The Migration Of Souls) című szerzeményben mind-mind hozzájárulnak ahhoz a több helyütt hangoztatott véleményhez, mely szerint a Cracow Klezmer Band pályafutásának eddigi legkomolyabb, legátgondoltabb, legérettebb lemezét készítette el.

Jarosław Bester zseniális szerzeményei és jól kitalált hangszerelései, valamint a zenekar tagjainak egészen kifinomult hangszeres játéka egy megrendítően gyönyörű és hiteles portrét nyújt az univerzum teremtéséről. Lenyűgöző, tényleg.

1. Ets Hayyim (The Tree Of Life) [9:11] 2. Tsive Ha-Shamayyim (The Colors Of The Heavens) [5:20] 3. Gil Gul (The Migration Of Souls) [9:44] 4. Dim’ot Yisrael (Israel’s Tears) [5:43] 5. Sippuro Shel Shed (A Devilish Tale) [3:06] 6. Holef (Transience) [8:02] 7. ‘Otsmat (The Might Of The Elements) [9:14] 8. Bereshit [5:53]

ckb.cracow.pl
tzadik.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X