bejegyzés megosztása:

The Ken Silverman Septet – From Emptiness

The Ken Silverman Septet – From Emptiness

SoundSeer | S1001 | 2011

Ken Silverman amerikai gitáros-zeneszerzőt bő egy hónapja a Macroscopia kvartett tagjaként mutattuk be, az azóta érkezett From Emptiness című korongon Silverman már mint saját szerzői lemezének és együttesének vezéreként szerepel. Az album a SoundSeer első kiadványa – a labelt természetesen a New York-i gitáros hívta életre.

A héttagú zenekar a modern dzsessz és a világzene sajátos, néha talán a kelleténél is sokszínűbb ötvözetét játssza. Silverman bandájában három „nagy név” is muzsikál: Roy Campbell trombitás-fuvolás, Blaise Siwula szaxofonos-klarinétos és Dave Miller dobos. A szeptett másik fele a zene world music-ízét erősíti: Tom Swafford hegedűn, Tom Shad egy cümbüş nevezetű, lényegében a bendzsóhoz hasonló hangszeren játszik, Kossan pedig kántál és sanshinon penget, ami nagyjából szintén a bendzsó távol-keleti megfelelője. Silverman a Metropolitan Művészeti Múzeum előtt, az utcán látta kántálni a buddhista szerzetes Kossant. Ennek már néhány éve, a szerzetes most a gitáros lemezén énekel.

A From Emptiness központi darabja az albumot nyitó 22 perces From, ami egy félig-meddig előre megírt improvizációs játék: a kvázi kompozíció váltakozó epizódok sorozata, amelyekben különböző hangszer-összeállítások szólalnak meg. A maradék hat rövidebb felvétel mindenféle kötöttségeket nélkülöző rögtönzések.

Bár zavarba ejtő a hangszerkavalkád, a nyugati és a keleti instrumentumok meglepően harmonikusan szólnak egymás mellett. A közel egyórás lemezen Silverman és bandája az első perctől az utolsóig kiváló arányérzékkel játszik: az összes hangszer egyszerre sosem szólal meg, a zenészek egymás játékát erősítve duókban és triókban szerepelnek. A trombita és a klarinét kettőse helyenként a New Orleans-i dzsesszhagyományok előtt tiszteleg, a szaxofon-klarinét páros western-hangulatot áraszt, a cümbüş hangja és Kossan kántálása az Ezeregyéjszaka meséinek zenéjét idézi. És mindeközben rövidke, de perzselő rögtönzések emlékeztetnek arra, hogy milyen zseniális játékosokat hallunk. Campbell és Siwula tényleg mindent visz – egyfelől. Másrészt viszont ott van a hangulatok vibráló kavargása, a hangszer-variációk állandó keveredése, ami miatt joggal érezhetjük: néha talán túl sok is a szédítő egzotikus csapongásból.

Ken Silverman bemutatkozó munkája erősen zen-szerű: a külső és a belső borítókon a gitáros végletesen egyszerű, fekete-fehér festményeit látjuk; a számcímeket összeolvasva pedig a „From emptiness thought and emotion” (Ürességből gondolat és érzelem) mondatot kapjuk. Ennek megfelelően a zenét is valamiféle zavaró teátrálisság és kétes tisztaságú spiritualitás lengi körül. Persze van, aki ezt kedveli, de én jobban szeretem, ha a dzsessz csak úgy jön, és tökön rúg.

1. From [22:03] 2. Empti [6:27] 3. Ness [4:28] 4. Thought [7:56] 5. And Emo [13:48] 6. Tion [2:34] 7. From (Reprise) [1:12]

kensilvermanguitarandstrings.com
roycampbellmusic.com
blaisesiwula.com
tomswafford.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X