bejegyzés megosztása:

Theo Jörgensmann | Albrecht Maurer – Melenco...

Theo Jörgensmann | Albrecht Maurer – Melencolia

Nemu | nemu 011 | 2011

Albrecht Dürer 1514-ben készült Melencolia című, titokzatos részletekkel teli rézmetszete talán minden idők legismertebb melankólia ábrázolása. Aztán van egy másik Melencolia is, Anselm Kiefer 1990-91-es munkája, egy vadászrepülőgépet ábrázoló monumentális szobor, bal szárnyán a Dürer-metszetről ismert poliéderrel. A két mű tematikája között számos kapcsolat, párhuzam van – és a két német zenész első közös lemezének címválasztása sem véletlen.

Theo Jörgensmann klarinétos és Albrecht Maurer hegedűjátékos pontosan húsz évvel ezelőtt játszott először egy színpadon; hosszútávú munkakapcsolatuk Jörgensmann Werkschau Ensemble-jében kezdődött, és egyik legfrissebb zenekaruk, a Peter Jacquemyn nagybőgőssel felálló Trio Hot formáció létrehozásával a mai napig is tart. Az elmúlt két évtizedben legalább féltucat együttesben fordultak meg együtt, de bármilyen meglepő, duóban még sosem rögzítettek albumot. Eszményi, sokszor intuitív zenei kapcsolatukat mi sem példázza jobban, mint az, hogy a Melencolia felvételeivel nem több, mint két óra alatt végeztek a kölni Topaz stúdióban.

A kilenctételes Melencolia szvittel Jörgensmann és Maurer modern zenei formába öntötte a melankólia atmoszféráját. Szenvedélyesen előadott kamarazenéjük csúcsok és mélységek között szárnyal, olykor kiegyensúlyozottan, csodálatos melódiákkal, olykor lehangoltan és zavartan, kaotikus disszonanciával. A két hangszeres kollaborációja bőven több, mint két kimagasló egyéni teljesítmény összege, a klarinétos és a hegedűjátékos formanyelve, hangzása, művészi mentalitása és előadói gesztusa – a közös munkával töltött éveknek köszönhetően – tökéletesen egészíti ki egymást.

A korong zárószáma egy Melencolia Epilog című hatperces koncertfelvétel, amit tavaly májusban rögzítettek Brüelben. Jól hallható, hogy a két zenész telepatikus, olykor valósággal megrendítő játéka színpadon, nagyközönség előtt is remekül működik. Ez azért jó hír, mert 2012-ben a duó turnéra indul. Persze nincsenek illúzióm, hogy aki élőben szeretné hallani és látni Jörgensmannt és Maurert, annak utaznia kell, mert lássuk be, Magyarország mint koncerthelyszín még mindig fekete, vagy csak egy nagyon-nagyon lassan tisztuló foltnak számít a kortárs dzsessz világtérképén.

A Melencolia lemez elsősorban azoknak szól, akik elbűvölő, misztikus és jövőbetekintő zenés utópiákat, valamint perspektívát és optimizmust keresnek a modern hangszeres zenében. Egy újabb alkotás, ami jólesően fajsúlyos, és amit nem a pillanat divatja ural. Kimagasló munka.

1. Melencolia Suite, Part 1 [5:57] 2. Part 2 [8:43] 3. Part 3 [4:49] 4. Part 4 [5:12] 5. Part 5 [4:04] 6. Part 6 [5:26] 7. Part 7 [2:32] 8. Part 8 [8:39] 9. Part 9 [6:27] 10. Melencolia Epilog [5:34]

myspace.com/theojorgensmann
albrechtmaurer.com
nemu-records.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X