bejegyzés megosztása:

Tobias Delius 4tet, The Thing | 2006. április 28.,...

Tobias Delius 4tet, The Thing | 2006. április 28., Győr

Szerencsés módon dzsessz-ügyileg ezúttal is az első három napon koncentrálódott minden, ami miatt az idén is érdemes volt a győri Mediawave Fesztiválra látogatni. A Tobias Delius 4tet, a Mats Gustafsson vezette The Thing, Ernst Reijseger és a Boi Akih, valamint Marc Ribot legújabb, Ceramic Dog nevű formációja csak néhány tétel a fesztivál nyitónapjainak csábító kínálatából. Kár okoskodni azon, hogy a Mediawave teljes, tíznapos időtartamához képest kevés-e a három nap, ugyanis már az is felettébb kielégítő, hogy a fesztivál szervezői megbízhatóan leszállítják a globális kreatív dzsessz újdonságait.

Tobias Delius holland tenoros már bőven visszatérő fellépőnek számít a győri közönség előtt: tavalyelőtt a kiváló ICP Orchestra tagjaként, tavaly pedig a Cor Fuhler vezette Corkestra élén bizonyította, hogy miért is tartja a szakma és a közönség egyöntetűen a holland groteszk dzsessz egyik meghatározó zsenijének. A bő 15 esztendeje működő Tobias Delius 4tet eddig mindösszesen három nagylemezen (The Heron, Toby’s Mloby, Pelikanismus), viszont számtalan koncerten van túl; tagsága az évek során csak minimálisan változott: Delius mellett jelenleg Tristan Honsinger csellózik, a fiatal Joe Williamson bőgőzik, és az IPC-közeli formációkból elmaradhatatlannak tetsző Han Bennink dobol. A kvartett zenéje előre komponált, markáns témákból indít, amiket lélegzetelállító improvizatív közjátékok szakítanak félbe. Az zenekar aduját Bennink és Honsinger széles gesztusai jelenti, akik gátlástalan bohóckodásaikkal, parádézásaikkal a komoly dzsesszmuzsikus imázsát igyekeznek módszeresen porrá zúzni. A lelkes közönséget a széles mosolyok, illetve a komoran összehúzott szemöldökök kettőssége jellemezte, hiszen a négyes szellemes dallamvezetésű darabjai a legváratlanabb pillanatokban fordultak disszonanciába, ami után a zenekar tagjai rögtön a közönségre is kacsintanak, és mintha azt szeretnék mondani: “Ollé! Ilyet is tudunk, de csak véletlen volt!”

A hollandok után a svéd Mats Gustafsson, és fiatal norvég zenésztársai, Ingebrigt Håker Flaten nagybőgős és az egy évvel ezelőtt majdnem napra pontosan ugyanitt zenélő Paal Nilssen-Love dobos foglalta el a színpadot. A The Thing névre keresztelt trió 2000 februárjában alakult Stockholmban, kezdeti repertoárjukat eleinte kizárólag Don Cherry szerzemények jelentették, majd a folyamatos fellépéseknek és próbáknak köszönhetően egyre több saját kompozíció került a koncertprogramba; bár Gustafssonék feldolgozások iránti mániája a mai napig megmaradt, amit a győri fellépés is kiválóan szemléltetett. Joe McPhee, David Murray, James Blood Ulmer, Charles Tyler, PJ Harvey, a Yeah Yeah Yeahs és a White Stripes csak néhány név átértelmezések alapjául szolgáló muzsikusok, együttesek közül. A The Thing egy rövid, ám akkurátus beállás után bestiális vehemenciával tört rá a közönségre. Gustafsson megfeszített izmokkal birkózik monstrum-szerű baritonszaxofonjával, a magasba lendíti, lehajolva két térde közé engedi, ami pedig a hangszerből áradó hangokat illeti: borzasztó tömörek, és nagyon-nagyon hangosak. A Thing az eddigi, Crazy Wisdom és Smalltown Superjazzz kiadóknál megjelent lemezekről megismert kíméletlen free jazzt játssza, de ha lehet, a konzervekhez képest még feszesebben, agresszívabban. A zenekar csak kevéssel zenél többet egy óránál, ám a koncert utáni fáradtság nem csak a zenészeken, hanem a Rómer Ház mozitermében maradt, székeibe passzírozott közönségen is meglátszott. Részemről egy régi álom vált valóra Mats Gustafsson koncertjével, aminek egy darabig biztosan ott lesz a helye a valaha látott leghatásosabb zenei előadások között.

A Mediawave a megszokottnak nevezhető magyar élvonal, és a visszatérő vendégek mellett minden évben villant egy nagyot. Tavalyelőtt John Zorn, tavaly Ken Vandermark, idén Mats Gustafsson adott szaxofon-leckét. Kíváncsian várom, hogy hogyan lehet még ezt a névsort fokozni…


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X