bejegyzés megosztása:

Tomaž Grom – Sam, za…

Tomaž Grom – Sam, za…

Zavod Sploh, L’innomable | zas cd 009 | 2013

A nagybőgő legmélyebb regisztereiből szóló lassú, mély, sejtelmes búgással indítja Tomaž Grom legfrissebb szólóalbumát. Míg a nyitó szerzeményben folyamatosan áramlik a mély búgás, máshol a merevebb, torzabb középhangok hosszabb-rövidebb, halkabb-hangosabb váltakozása alakít ki egyfajta expresszív dinamikát. Nyers, drámai és a legelső percétől magával ragadó kiadvány.

Mind a kilenc tétel egy-egy szólóban előadott improvizatív folyamat eredménye, amelyeket túlnyomórészt a mélyebb hangok és a nagybőgő testének zörejei alkotnak. A folyamatos, drone-szerű menetek és a szaggatott, kattogó, pattogó, koppanó részek egy olyan intenzív feszültséget alakítanak ki, ami által drámai, sokszor durva és torz, máskor halk és visszafogott, de mindig izgalmas színezete lesz a hallottaknak. Ez a megrendítő történeteket előhívó impulzus annyira mély és átütő, hogy azonnali hatással van a hallgató figyelmére és fantáziájára. A bőgő hangja mellett nagyon ritkán – és szinte alig észrevehetően – saját hangjával is játszik Grom, ami sokszor csakugyan alig hallható, de ezzel is csak még egy specifikus hangeffektus-szerű többletet kölcsönöz a szerzeményeknek. A darabok jól működően követik egymást, a kiadvány felvételeinek kiváló egymás után való szerkesztése is csak még vonzóbbá teszi a lemezt.

Sehol nem válik üressé vagy monotonná a cd anyaga, mindazok ellenére, hogy egy ember egyetlen hangszerének megszólaltatása folyik mintegy háromnegyed órán keresztül. A hangzásvilág sokszínűsége, érdekessége mindenképpen a zenész kivételes gazdagságú zenei tapasztalatából ered. A szlovén nagybőgőst többször láthattuk duóban – korábban Magyarországon is leginkább ilyen formációkban lépett fel.

A Sam, za… szerzeményeinek címei voltaképpen azoknak a zenészkollégáknak és -barátoknak a monogramjaiból áll össze, akikkel Tomaž Grom már együtt játszott – így válik a közös játékra, az improvizatív dialógusra való utalás a lemez alapötletévé. A zenész eddigi társai irányába való tisztelgésként és köszönetnyilvánításként is értelmezhető a szólókiadvány. És a címek mögött rejlő néhány név: Tao G. Vrhovec Sambolec, Irena Tomažin, vagy éppen Seijiro Murayama.

Tomaž Grom szólója a ljubljanai Španski Borci táncszínház színpadán. Fotó: Zavod Sploh

A nagybőgős-improvizátor-zeneszerző nagylemeze többszöri hallgatás után sem hagy hidegen: minden alkalommal valamilyen új, addig nem észlelt momentumot vélek rajta felfedezni. Úgy gondolom, a redukáltsága ellenében kifejezett sokszínűség az oka annak, hogy a Sam, za… az egyik legkedvesebb kiadványommá vált a 2013-as év albumai között. Minden jel arra mutat, hogy még rengeteg érdekes munkát fogunk hallani a ljubljanai zenésztől – tehát minden kétséget kizáróan érdemes lesz rá odafigyelni.

Tomaž Grom a zenélés mellett a Zavod Sploh intézet feje, ami most a L’innomable kiadóval karöltve jelentette meg ezt a kiváló szólókiadványt. A cd-t többek között itt lehet beszerezni, ami véleményem szerint, semmiféleképp sem hiábavaló dolog.

1. T.G.V.S. [6:43] 2. I.T. [4:04] 3. Š.T. [5:11] 4. L.Z. [5:22] 5. G.V. [3:52] 6. P.K. [5:03] 7. S.M. [3:44] 8. P.Č. [8:11] 9. N.N. [2:20]

sploh.si
linnomable.wordpress.com


KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X